Wednesday, November 10, 2010

mengajar hati berbicara kembali......

"mengalah dalam keadaan kita mendapat kemenangan itu adalah suatu perjuangan yang benar2 menbawa kemenangan berbanding menang dalam keadaan kekalahan yang kita sembunyikan"

setiap penilaian yang kita lontarkan untuk orang lain adalah atas tindakan yang didorong oleh fikiran kita semata-mata yang tidak mendasari penilaian atas diri sendiri, malah untuk mengukur kesempurnaan seseorang itu bukanlah tugas yang dipertanggungjawabkan kepada kita....tetapi boleh ke perkara sebegini dielakkan? tuntutan kehidupan pada hari ini rasanya sangat sukar untuk mengelak perkara sedemikian malah untuk mengingatkan diri sendiri juga adalah sukar yang nyata kesedaran itu hadir apabila kita dinilai oleh orang lain atas perkataan yang kita ungkapkan....... tetapi salah ke jika kita menginginkan yang terbaik untuk diri kita?

terlalu banyak perkara yang saya rindu untuk merasakan apakah keadaan itu akan saya rasai atau saya hanya mampu melihat dan memikirkannya kerana saya tidak layak untuk mendapatkannya? tetapi siapakah yang menetapkan saya tidak layak untuk memilikinya? apabila kita menilai pertimbangan nisbah kekecewan dan kegembiraan dalam hidup kita apakah yang lebih banyak mendominasi corak kehidupan kita? saya kira tiada ada seorang pun yang menginginkan perkara yang mengecewakan namun siapa juga aku untuk menepisnya?

mempersalahkan atau menyesali bukanlah jawaban yang terbaik dan langkah penyelesaian yang boleh mendatangkan kegembiraan yang tidak akan membangkitkan perkara itu kembali.........tetapi yang terbaik adalah bersyukur kerana kesempatan untuk merasakan segala sesuatu yang kita lalui dan mengajar kita agar menjadi manusia yang banyak BERSABAR......kerana kita tidak diberikan yang bukan ketentuan untuk kita dan terbaik untuk kita......

ya BAPA bertapa sukarnya mengerti ketentuan-MU dalam hidupku....sukar untuk ku terima mengikut kekuatanku sendiri.....ingin saja aku bertanya mengapa yang ku inginkan tidak aku miliki tetapi apa yang tidak pernah aku inginkan itu yang KAU berikan kepadaku?

"hidup ini cuma sia2 yang kita miliki dari warisan nenek moyang namun yang membezakan adalah bagaiman kita mengendalikan diri kita untuk menjalani kehidupan yang bermakna untuk memperolehi kekekalan hidup"

aku bukan ingin hidup kerana semata-mata memasuki syurga meski itu apa yang seharusnya aku lakukan.....aku mahu merasakan hidup yang benar2 hidup...punya segala-galanya apa yang orang lain miliki yang aku cuma mampu fikirkan apakah aku masih mampu memilikinya atau aku akan tetap seperti ini......aku bukan juga ingin memiliki dunia ini yang nyata bukan milikiku...aku cuma mahu memilik apa yang INGIN SEKALI AKU MILIKI........tetapi untuk menyatakannya perlukah?

aku keliru.........................apa yang harus aku lakukan????????????????? aku bagai orang yang hilang harapan untuk membina impian sendiri yang kini hanya bersandar pada ketentuan menerima seadanya meski ianya sakit.......

No comments:

Post a Comment