Tuesday, November 2, 2010

impian dalam kekeliruan.....



setiap orang punya keinginan...impian yang tersendiri apa yang ingin dan harus dimilikinya...tetapi pernah kah kita berfikir antara kesemua impian itu apakah impian yang sangat sukar dimiliki walaupun dengan nyata kita memilikinya?
petang semalam aku melihat filem 'laskar pelangi'.....kata cikgu muslamah....."impiku bukan khawin dengan saudagar tapi impiku menjadi seorang guru"........
langsung aku berfikir, berapa banyak kah guru didunia ini yang sanggup mengorbankan segala kepentingan peribadi semata-mata agar menjadi guru yang benar-benar sejati.....mengajar dalam segala kekurangan yang tidak pernah dialami sendiri selama bergelar pelajar.......tapi ya....setiap orang punya hak untuk mendapat pendidikan meski ianya cuma tidur di simpang jalan.....namun berapa banyakkah ibubapa yang sedar akan hakikat ini dan bagaimana pula dengan anak-anak tersebut? sanggup kah mereka yang tidak mengerti apa-apa berkorban bagi mencapai kejayaan?
...................................
bolehkah aku bebas seperti burung-burung diudara?
walau tidak pasti apa impinya....tapi ya sekurang-kurangnya tidak menyusahkan sesiapa untuk mencapai impian sendiri......
kadang-kadang berfikir untuk orang lain itu suatu perkara yang lebih berat berbanding memikirkan diri sendiri....
memutuskan untuk hidup bersama dengan seseorang yang kita cintai bukanlah suatu yang terindah apabila memikirkan adakah kita sentiasa akan memikirkan apa yang terpenting untuk berdua atau untuk sendiri?
kadang-kadang aku lebih berharap menjadi anak kecil yang tidak mengerti apa-apa agar aku tidak sakit memiliki impian yang sudah tidak boleh aku miliki.........
aku mengharap cahaya tetapi akhirnya aku sendirian mencari cahaya itu.........

2 comments:

  1. kim klu dpt bolehka pilih kaler yg boleh di baca..putih mungkin ok...xdpt bc ni heheehe

    ReplyDelete
  2. hai cila.....hehehehehhe...ok nex time diubah...hehehehehthank u

    ReplyDelete